Przepisy

 Co mówią przepisy o ruchu drogowym?


Podstawy prawne:

-Rozporządzenie MTiGM z 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. nr 44, poz. 432)
-Regulamin Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43 i 46
-Pismo BW/720/2002 z dnia 22.04.2002 roku Instytut Szkła i Ceramiki Oddział Zamiejscowy w Krakowie.

  Zgodnie z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym, zabrania się przyciemniać szyby przedniej czołowej, oraz szyb przednich bocznych. Jest to związane z koniecznością zapewnienia kierującemu właściwego pola widzenia w zakresie do 180 stopni. Przepuszczalność światła dla szyby czołowej nie może być mniejsza niż 75% potwierdzona homologacją, a dla szyb bocznych przednich przepuszczalność nie mniejsza niż 70% potwierdzona homologacją. Można natomiast przyciemniać pozostałe szyby, lecz tylko pod warunkiem, że samochód wyposażony jest w dwa lusterka zewnętrzne, prawe i lewe.
  Dobrze jest też mieć przy sobie zaświadczenie, potwierdzające że folie spełniają wymogi techniczne i zostały założone w autoryzowanym punkcie montażu. Taki dokument powinien zawierać datę montażu, markę samochodu, numer nadwozia i rejestracji, typ folii, oraz nazwisko właściciela pojazdu.
  W przypadku kontroli, za przyciemnienie szyby czołowej czy szyb przednich bocznych policjant zatrzyma dowód rejestracyjny i może nałożyć mandat w wysokości do 500 zł. Chyba, że zerwiemy folię na miejscu wtedy zachowamy dowód i możemy liczyć na pouczenie.

   Jako ciekawostkę do tematu dodam, ponieważ nie każdy właściciel pojazdu wie o tym, że dopiero od 2009 roku szyby w praktycznie każdym nowym aucie są już fabrycznie przyciemnione. Oznacza to, że jednak możemy przyciemnić szyby przednie boczne w starszych rocznikach, ale musimy mieć pewność że są to tzw. szyby białe. A sprawdzić to właśnie możemy w specjalistycznym zakładzie montażu folii.
żed 2009 roku szyby w praktycznie każdym nowym aucie są już fabrycznie przyciemnione. Dlatego procedurę stosujemy najczęściej w starszych modelach pojazdów i tylko w wypadku szyb tzw. białych.
że od 2009 roku szyby w praktycznie każdym nowym aucie są już fabrycznie przyciemnione. Dlatego procedurę stosujemy najczęściej w starszych modelach pojazdów i tylko w wypadku szyb tzw. białych.
że od 2009 roku szyby w praktycznie każdym nowym aucie są już fabrycznie przyciemnione. Dlatego procedurę stosujemy najczęściej w starszych modelach pojazdów i tylko w wypadku szyb tzw. białych.
że od 2009 roku szyby w praktycznie każdym nowym aucie są już fabrycznie przyciemnione. Dlatego procedurę stosujemy najczęściej w starszych modelach pojazdów i tylko w wypadku szyb tzw. białych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz